Salta al contenuto


Moldweb
Moldova Community Italia utilizza cookies. Leggi le Regole privacy per maggiori informazioni. Per rimuovere questo messaggio clicca sul pulsante qui di fianco:    Accetto l'uso dei cookies
  • Login con Facebook Login con Twitter Log In with Google      Login   
  • Registrati


  •  


Benvenuto su Moldweb

Immagine Postata Benvenuto su Moldweb. Come puoi vedere, da semplice visitatore del forum non ti è permesso interagire attivamente con la community, di sentirti parte di questo meraviglioso posto, per questo ti invitiamo a registrarti! Registrati subito o fai il login. Immagine Postata
Se poi hai un account Immagine Postata, Immagine Postata, Immagine Postatao Immagine Postata è ancora più facile! Senza registrarti, fai direttamente il login con le tue credenziali Google, Facebook, Twitter o OpenId. Ti aspettiamo online con noi, tu cosa aspetti? Immagine Postata
Guest Message by DevFuse
 

Foto
- - - - -

Moldovenii din Italia, ca în balada „Mioriţa”


Discussione archiviata. Non è più possibile intervenire in questa discussione.
Nessuna risposta a questa discussione

#1 badica

badica

    L'addetto stampa


  • 7633 messaggi
  • Iscritto il: 21-agosto 05

Inviato 19 luglio 2013 - 13:09

658x0_scrisoare.jpg

 

Din întâmplare, zilele trecute am aflat istoria dramatică a unei simple familii de basarabeni, emigrați în Italia de mai mulți ani, despre care vreau să relatez. 

 

După mulți ani de sacrificii, această familie se integrează în realitatea locală, ridică și pune la cale copii, iar cu economiile acumulate decide să deschidă o întreprindere familială și anume un magazin alimentar în localitatea Lavinio aflată la vreo 40 km distanță de Roma. Faptul de la sine este o veritabilă provocare și un fenomen nu prea des întâlnit, fiindcă procentul de atreprenori, originari din Republica Moldova, în Italia este unul dintre cele mai nesemnificative în statisticile oficiale(!). Vizitând acest magazin, cu ochi experimentat de cumpărător, îmi dau imediat seama că aici lucrurile nu merg prea bine, fiindcă nu este flux de cumpărători, asortimentul produselor expuse este modest.

 

Proprietara și fiul dumneaei, numele cărora din motive lesne de înțeles nu le pot publica, îmi povestesc lucruri triste: cumpărători ocazionali, basarabenii au în multe cazuri un comportament agresiv, injură, vorbesc permanent despre bani, se îmbată lesne, scrutează cu priviri indecente alți cumpărători. Dar mai uimitor este faptul că prietenii și cunoscuții lor, care locuiesc în vecinătate vin rar și demonstrativ nu cumpără nimic din acest magazin alimentar și chiar declară că merg la Roma pentru a cumpăra smântână și alte produse alimentare de la magazine poloneze, că ar fi, chipurile, mai bune, și ca nu cumva să ,,îmbogățească” bietul moldovean al nostru. Nimeni nu-și dă seama că această curajoasă familie este ruinată economic, iar frustrarea este enormă.

 

Da domnilor, faimoasa rânză a moldoveanului face ravagii și în Italia. Și atunci arunc privirea către magazinul alimentar etnic indian, care se află la parter în vecinatatea imediată. Și ce credeți? Diferența este copleșitoare, mărfuri în cantități mari, asortiment de produse alimentare etnice proaspete și ceea ce e mai interesant, are vizitatori permanenți. Iar toate serile aici se adună o mulțime de muncitori, care sunt specializați în Italia cu muncile grele pe vastele câmpuri agricole pontine și, de asemenea, sunt căutați ca experimentați văcari, pentru dragostea cu care ei tratează animalele cornute venerate la ei în țară. Indienii, după o zi de muncă istovitoare sub arșiță, vin de peste tot, care pe jos, care cu bicicleta parcurgând câte 20 km, care cu autobuzul. Se adună și liniștit stau la taifas și cu mare plăcere, ca și basarabenii, servesc băuturi alcoolice chiar abuzând foarte des. Da bine, ei servesc băuturi alcoolice autohtone, ați putea reproșa dumneavoastră! Absolut greșit, domniile lor servesc bere italiană ,,Peroni”, iar apoi cumpără un kilogram de orez, ghimbir proaspăt, câțiva cartofi și pleacă fericiți acasă. Cumpără nu pentru că ar avea mare necesitate, dar cumpără ca să susțină magazinul - această mică oază indiană în ,,deșertul italian”.

 

Și aici îmi aduc aminte istoria unei doamne în vârstă, cu pensie modestă, care trimitea asistenta domestică să cumpere de la măcelarul din cartier două felii de muschi proaspăt de vițel la prețul de 16 euro/kg și pâine proaspătă de la brutarul din cartier cu 5 euro/kg, iar de la magazinul specializat de pește proaspăt cumpără pește la prețul de 20 euro/kg. Asistenta domestică, care este moldoveancă, se revolta sincer de faptul că cu pensia foarte modestă își permite așa cheltueli, când ar putea merge la un centru comercial și cumpăra aceste produse alimentare la un preț de trei ori mai ieftin. Atunci respectabila doamnă cu rabdare explica că ,,subvenționează” micile activități comerciale de cartier conștient din sentiment de solidarietate și patriotism local și nu este ea singura care face acest lucru. Se vede că totuși pentru noi este o adevarată provocare constientizarea unor noțiuni elementare pe care se bazează societatea în Europa: sens civic, toleranță, solidaritate, mutualism, respectul tradițiilor locale.

 

De ce nu mă intrebați ce se face cu magazinul etnic moldovenesc? Vă dați, probabil, perfect de bine seama că nu este vorba de un sfârșit fericit. Dacă lucrurile nu se schimbă, fapt puțin probabil, în septembrie veți găsi ușile acestui magazin sigilate.

 

Pentru TIMPUL,
Eduard Gherciu
Roma

 

http://www.timpul.md...rita-45954.html